Direktlänk till inlägg 19 mars 2007

Musik och medvetande Vol.2

Av The Dude - 19 mars 2007 13:21

Det finns många bra, trevliga och underbara saker med musik. En sak är, som Marley sa: One good thing about music, when it hits you, you feel no pain. Helt rätt! Det gör absolut inte ont, snarare tvärtom. Musik är medicin, det är medicin för själen. Jag tror bestämt att musik skulle passa alldeles utmärkt som ett antidepressivt läkemedel. Du lider av depression, går till en psykoterapeut. Han lyssnar på vad du har att säga och tittar på dig och säger: ”Hmmm, jag tror att jag har en lösning på detta”, och han ger dig ett ex av Dylans Highway 61 Revisited, med en uppmaning om att komma tillbaka efter en veckas lyssning. Antagligen skulle han varken se skivan eller dig igen.Förmodligen finns det redan någon form av musik- eller ljudterapi, precis som det finns ljusterapi. Det är något som jag måste titta närmare på. Skulle vara intressant att veta hur det fungerar, vad det är för musik eller ljud som spelas, varför man väljer just dem, och vem som väljer det. Det kanske är en affärsidé för framtiden, att öppna en egen studio för musikterapi. Undrar hur många som skulle kräva sina pengar tillbaka efter en behandling bestående av en flaska vin och en Grateful Dead konsert från ’72. Kanske vore fel att påstå att alla skulle känna sig bättre efteråt. En annan bra sak med musik är att den finns där och väntar på dig, tills du är redo för den. Jag vet inte hur många artister och band som jag har hört hundratals gånger, utan att riktigt uppskatta musiken. Även om jag inte har avfärdat det helt och hållet, är det inget som har tilltalat mig särskilt mycket. Men X antal år senare, tar jag fram en platta som har stått i hyllan i ett par år. Jag vet att jag har lyssnat på den, tyckt att den var ok. Men inget som jag gick i taket över, eller ens lyssnat på de senaste åren. Men nu – WHACK! Hakan slår i golvet efter första låten, och stannar där skivan ut. Text: Carl Johansson

 
 
Ingen bild

forschan

29 mars 2007 19:00

Den här lilla snutten står sig bra! Men Man vill ha MEER! Mer medicinska aspekter av listening plesure, Mozarteffekter, und so waiter, ämnet känns helt rätt för en major avhandling!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av The Dude - 24 januari 2009 14:48

På Arlanda är det hur surrigt och snurrigt som helst och precis som alla andra flygplatser jag har besökt ger hela settingen upphov till stress, paranoia och allmän vilsenhet. Donny sitter i baren med en öl och en jägermeister, som han i samma ...

Av The Dude - 23 januari 2009 23:24

Tandläkaren, det är givetvis en pina, något förskräckligt och hemskt som många inte vill besöka – ibland dem jag. Som en del läsare vet sedan tidigare, har jag haft en del svårigheter, för att inte säga problem med min tandläkare. Fast det ...

Av The Dude - 23 januari 2009 21:10

Snickarna nästa? Nu kommer ”Diplomaterna” och ”Advokaterna”, vi får följa riktiga yrkesmän på riktiga uppdrag. Det finns faktiskt inget stopp iden här reality-genren. Ett gäng dalasnickare på jobb i Stockholm? Ja, absolu...

Av The Dude - 16 december 2007 15:01

- Ja men alltså, det behövs politiska beslut, annars går det inte. Att höra det från en av ”vänstertjejen” i klassen var förvånande och irriterande. Att höra det från Kajsa Ekis Ekman i Dagens nyheter (torsdag 13/12) är än...

Av The Dude - 16 december 2007 14:12

Tidig lördagseftermiddag, busschauffören önskar oss vid ändhållplats slussens bussgarage, en trevlig dag. Övertygad om att det så skall bli, och nöjda över den trevliga gesten, kliver vi ur bussen. Det är en sak att snacka om hur trevligt det är i ...

Ovido - Quiz & Flashcards