Direktlänk till inlägg 11 januari 2007

Vanlig Snubbe

Av The Dude - 11 januari 2007 20:29

- När, fan jag har ju skolan, pluggar och ligger i, sen så har jag ju ett förhållande att ta hand om nu med, vettu.- Ah shit, som en vanlig snubbe liksom…- Ja…- Fan, det vill man ju inte!- Ah, det funkar ganska bra alltså.- Det gör det alltså.Ja fan, det fungerar ganska bra. Med ”vanlig snubbe” menar han ungefär jobb, fru och hus. Min nuvarande livssituation är inte ens i närheten av det. Men hursomhelst, rädslan för att bli en ”vanlig snubbe” kommer från en 30-årig, ganska vanlig snubbe. Tidigare har han sagt till mig att han inte är som andra 30-åringar.- Jasså, vadådå?- Nej men du vet, andra 30-årnigar är kanske inte som jag direkt. Jag är ju ingen typisk 30-åring om man säger så.- Hmm, jag vet inte, vad fan är en typisk 30-åring? De 30-åringar som jag har träffat var väl ungefär som du, fast ändå inte… som vanliga snubbar, you know. Jag vet inte om du är speciell på något sätt för att vara 30.- Uhh, ok.Sökandet efter någon form av bekräftelse av att han inte är som andra fortsätter. Hos mig hittade han inte det, utan blev stående med ett frågetecken framför ögonen. Jag har inte längre någon direkt rädsla för att bli en ”vanlig snubbe”, va fan jag är en vanlig snubbe. Vi är alla rätt vanliga snubbar. Men visst, tidigare kände jag av denna rädsla. Men med rädsla för världen kommer man inte långt. Definitionen av den vanliga snubben, med jobb, fru och hus har väldigt mycket mer till den, dolt under ytan. Att vara en ”vanlig snubbe” i den mening att jag har de här sakerna skrämmer mig inte alls, utan jag ser det snarare som att det skulle vara trevligt, riktigt mysigt faktiskt (om man bortser från jobbet då, och frun, ibland). För mig är definitionen av den ”vanliga snubben” inte bara detta, det handlar om en mentalitet, och inställning till livet, till livet och till verkligheten, till världen. Är du sann till dig själv vet du att varken jobb, hus eller fru förmodligen förändrar detta. Makt och motstånd förekommer i många olika färger och former.Text: Carl Johansson

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av The Dude - 24 januari 2009 14:48

På Arlanda är det hur surrigt och snurrigt som helst och precis som alla andra flygplatser jag har besökt ger hela settingen upphov till stress, paranoia och allmän vilsenhet. Donny sitter i baren med en öl och en jägermeister, som han i samma ...

Av The Dude - 23 januari 2009 23:24

Tandläkaren, det är givetvis en pina, något förskräckligt och hemskt som många inte vill besöka – ibland dem jag. Som en del läsare vet sedan tidigare, har jag haft en del svårigheter, för att inte säga problem med min tandläkare. Fast det ...

Av The Dude - 23 januari 2009 21:10

Snickarna nästa? Nu kommer ”Diplomaterna” och ”Advokaterna”, vi får följa riktiga yrkesmän på riktiga uppdrag. Det finns faktiskt inget stopp iden här reality-genren. Ett gäng dalasnickare på jobb i Stockholm? Ja, absolu...

Av The Dude - 16 december 2007 15:01

- Ja men alltså, det behövs politiska beslut, annars går det inte. Att höra det från en av ”vänstertjejen” i klassen var förvånande och irriterande. Att höra det från Kajsa Ekis Ekman i Dagens nyheter (torsdag 13/12) är än...

Av The Dude - 16 december 2007 14:12

Tidig lördagseftermiddag, busschauffören önskar oss vid ändhållplats slussens bussgarage, en trevlig dag. Övertygad om att det så skall bli, och nöjda över den trevliga gesten, kliver vi ur bussen. Det är en sak att snacka om hur trevligt det är i ...

Ovido - Quiz & Flashcards