Direktlänk till inlägg 23 maj 2006

” Jag är stämplad som ‘terrorist’ ”

Av The Dude - 23 maj 2006 16:50

- Bara för att man uttalar sig positivt om gerillan kan man bli kastad i fängelse i 20 år.Rafael gömde sig för att undslippa fängelse och tortyr i hemlandet Peru. Han flydde till Sverige. Väl här var han återigen tvungen att gå under jorden när han inte fick sin asylsökan beviljad.Rafael är en kort liten man som sprudlar av engagemang, engagemang för en rättvisare värld. Han är en glad och mycket trevlig person. Trots att han har haft det allt annat är lätt här i livet verkar han inte särskilt bitter. Stödde gerillanRafael Altez Calderone växte upp i ett fattigt område utanför Perus huvudstad Lima. Han studerade till agronom och naturvetare på två olika universitet och han engagerade sig tidigt i folkrörelser mot orättvisorna i hemlandet. Under 80- och 90-talet genomled landet ett brutalt inbördeskrig mellan maoistgerillan och den dåvarande regimen med Albert Fujimori som president.- Jag var inte aktiv i gerillarörelsen, men jag stödde dem, säger Rafael.Han var aktiv i ett flertal olika motståndsrörelser och blev snabbt stämplad som ”terrorist”. Polis och militär kartlade Rafaels arbete, och på nätterna kom de och letade efter honom. Med turen på sin sida lyckades han flera gånger undvika att bli bortförd. - Jag hade två alternativ. Att ansluta mig till gerillan, eller att fly. Flydde till SverigeMed hjälp av sin bror, som redan bodde i Sverige, lyckades Rafael att ta sig hit. Väl här fick han avslag på sina asylansökningar åtta gånger. - Jag är stämplad som ”terrorist”. Det som i Sverige kallas för yttrandefrihet var ”terrorism” i Peru.För att undvika att behöva återvända till Peru, där han med lite ”tur” skulle undkomma med ett långt fängelsestraff, gick han under jorden. Det gjorde han tillsammans med sin dåvarande fru och fyra barn. Efter två år som ”illegal” flykting fick han till slut uppehållstillstånd på grund av sina barns psykiska ohälsa.- Att leva som gömd är jättejobbigt. Det är ohälsosamt, som att vara isolerad och inte få komma ut.Livet som gömda tog mycket hårt på alla i familjen, och år 2002 skiljde sig Rafael och hans fru.Bostadslös…Sedan skilsmässan har Rafael varit bostadslös. Ibland sover han hos sin bror, men för det mesta får han krypa ner i bäddsoffan i det lilla källarförråd som han hyr i förorten.- Det fungerar ganska bra. Jag är van vid låg levnadsstandard och har lärt mig att överleva såhär. Han köper för det mesta halvfabrikat och äter mycket kall mat, vilket inte kan värma särskilt mycket i det lilla utrymmet som varken har värme eller vatten.- Ett plus är att jag sparar pengar. Jag kan skicka pengar hem till mina barn i Peru och olika organisationer som jag stödjer.…och arbetslösTrots sina höga studier i agronomi och naturvetenskap i Peru fick han inga jobb som han ansåg sig vara kvalificerad för i Sverige.- Jag fick bara disk, städ eller vårdjobb. Inte ens något som jag var halvkvalificerad för.Jag sökte över 300 jobb men blev aldrig ens kallad till en intervju.Istället återgick han till studierna. Han har idag läst över 500 högskolepoäng och har två olika fil. Kand. examens. För tre månader sedan fick han ett såkallat Plusjobb på Medioteket i Liljeholmen. Där arbetar han nu med att digitalisera ljud och bild för läromedelssyften.Text & Bild: Carl Johansson

 
 
Ingen bild

forschan

29 mars 2007 20:22

Intressant läsning, man kan bara undra hur många såna här fall det finns i sverige ... och annorstädes givetvis. massor antagligen, människoöden som fler borde få ta del av. Den riktiga verkligheten får allt mindre plats i våra medier.

 
Ingen bild

Müslim

4 juli 2007 12:02

skulle tagit ett grepp på killen och tryckt honom genom hela kontrollsaken...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av The Dude - 24 januari 2009 14:48

På Arlanda är det hur surrigt och snurrigt som helst och precis som alla andra flygplatser jag har besökt ger hela settingen upphov till stress, paranoia och allmän vilsenhet. Donny sitter i baren med en öl och en jägermeister, som han i samma ...

Av The Dude - 23 januari 2009 23:24

Tandläkaren, det är givetvis en pina, något förskräckligt och hemskt som många inte vill besöka – ibland dem jag. Som en del läsare vet sedan tidigare, har jag haft en del svårigheter, för att inte säga problem med min tandläkare. Fast det ...

Av The Dude - 23 januari 2009 21:10

Snickarna nästa? Nu kommer ”Diplomaterna” och ”Advokaterna”, vi får följa riktiga yrkesmän på riktiga uppdrag. Det finns faktiskt inget stopp iden här reality-genren. Ett gäng dalasnickare på jobb i Stockholm? Ja, absolu...

Av The Dude - 16 december 2007 15:01

- Ja men alltså, det behövs politiska beslut, annars går det inte. Att höra det från en av ”vänstertjejen” i klassen var förvånande och irriterande. Att höra det från Kajsa Ekis Ekman i Dagens nyheter (torsdag 13/12) är än...

Av The Dude - 16 december 2007 14:12

Tidig lördagseftermiddag, busschauffören önskar oss vid ändhållplats slussens bussgarage, en trevlig dag. Övertygad om att det så skall bli, och nöjda över den trevliga gesten, kliver vi ur bussen. Det är en sak att snacka om hur trevligt det är i ...

Ovido - Quiz & Flashcards